In de week van 30 juni tot en met 6 juli hebben Wenda en Daan in Chalet Wildkogel overnacht. Ze hebben kennis kunnen maken met de prachtige omgeving en de luxe die het chalet te bieden heeft. Wij hebben Wenda en Daan gevraagd om een verslag te schrijven over hoe zij de week hier in chalet Wildkogel hebben ervaren.

30 juni – Badesee

13 km

Zwemmen in Badesee in Hollersbach im Pinzgau. Lekker verkoelend bij 35 graden.  We hebben lekker gewandeld, mooi vlak over het fietspad. Genietend van mooie uitzichten en bergtoppen. Mooie eerste opwarm wandeling. Lengte is in totaal 13km over een mooi aangelegd fietspad wat ons zo naar het meertje leidde. Wel is er weinig beschutting, dus met heel warm weer en veel zon kan het pittig zijn. Nauwelijks hoogte verschillen, dus het is een mooie start om makkelijk op te warmen voor het stevigere werk.

Uitzicht Wildkogel Alm

1 juli – Wildkogel

6,75 km – 454 hoogtemeters

We konden niet wachten om met de Smaragdbahn naar boven te gaan. Op de wandelkaart en via de Bergfex app hadden we een mooie route gevonden. Deze begint bij de top van de Smaragdbahn. We wilden beginnen met de route 71 richting Baumgartenalm en dan via de 739 terug. We merkten dat naast het wandelpad ook een MTB pad was en vonden we het pad wat saai. Change of plans! We hebben een stuk de 71 gelopen en toen bij de Fleckelhochalm richting de Ganzerhochalm gegaan en daarna richting de Geislhochalm gewandeld. Steeds met het prachtige uitzicht op de Grosse Rettenstein

Hierna kwamen we op route 73 richting de top van de Wildkogel. Dit is een mooie uitdagende klim met flink wat steile stukken, zonder klauterwerk, prima te lopen. De Wildkogel beklimmen via de kant van de lift is makkelijker en korter. Boven op de top heb je hele mooie uitzichten alle kanten op.

2 juli   E-mountainbike

50 km

Mountainbike dag! Mountainbike gehuurd bij Intersport bij de lift. Gefietst over de Tauernradweg richting Krimml. Bij Wald in Pinzgau hebben we MTB route 2D gedaan. Dit is een mooi uitdagende route, maar met de gehuurde e-mtb was het een eitje. Mooie steile stukken afgewisseld met mooie uitzichten. Naar beneden was het helemaal feest. De weg is prima voor beginnende moutainbikers,  je komt niemand tegen en fietst lekker door het bos.

Eenmaal weer op het fietspad zijn we richting de Krimml Wasserfallen gegaan. Hier hebben we de fiets geparkeerd en zijn we via pad nr 24 (met de klok mee) naar de watervallen gewandeld. Eenmaal overgestoken via de zeer toeristische route weer naar beneden gewandeld. De watervallen zijn prachtig, zeker op een warme dag lekker verkoelend.  Het niet toeristische pad is zeker uitdagend, steile stukken en veel stenen aanwezig. Je loopt ongeveer in 50 minuten naar boven en dan via een brug naar de andere kant afdalen.  In totaal is dit 4,2 km wandelen.

Daarna weer op de fiets gestapt en richting Bramberg gefietst. Bij de Blausee nog even MTB route 3A gefietst. Deze is goed te doen, wel veel losse stenen. Bij oversteken over een hangbrug wel even afstappen. Daarna in de Turbomodus op de fietst richting Bramberg.

Wandelen Bramberg
Rotswand beklimmen Zwölferkogel

3 juli – Zwölferkogel

15 km – 1440 hoogtemeters (hoogste punt: 2281 meter)

Vandaag besloten we, aangezien we de hele week al mooi uitzicht op deze bergen hadden, de Zwölferkogel of de Breitkopf te bewandelen. We startten op de parkeerplaats in Wenns. Vanuit hier volgden we de 932 richting de Kar-Grundalm. Het begin is redelijk steil maar makkelijk te begaan. Vanaf de alm steek je een groot veld over tussen de koeien en begint het heftigere werk. Deze route volg je omhoog, over een echte alpenweide tot je bij de Karsee arriveert. Hier werden we begroet door een gezellige groep geiten.

Hier kan je 3 kanten op. Richting de Elferkogel (2190m), Breitkopf (2421m) of zoals wij hebben gedaan de Zwölferkogel. Deze is vrij makkelijk te beklimmen, af en toe een steile kam oversteken. Wat hopen sneeuw ontwijken en je bent bij de top. De moeilijke stukken word je ondersteund door ijzerkabels. Op de top prachtig uitzicht (als het niet bewolkt is zoals bij ons) van het dal en de ski-pistes aan de overkant. Terugweg naar beneden is dezelfde weg als omhoog. Lekker fris water van het beekje. Laatste moeilijke stuk nog rennend moeten afleggen en veilig geschuild tussen de koeien vanwege onweer. Toen het onweer overgewaaid was, verder richting de auto gewandeld.

Na 15km toch prettig dat je het laatste stuk naar het huis heerlijk in de auto kan doen.

4 juli – Wildenkogel

Omdat we toch wilden proberen een 3000’er te doen in Oostenrijk en niet 2 dagen kwijt hiervoor wilden zijn, hebben we een stukje gereden richting Matrai in Tirol om de Wildenkogel (3021m) te beklimmen. Na een prachtige autorit van ongeveer 50 minuten kwamen we in een geweldig dal uit. Hier de auto geparkeerd en het eerste stuk gewandeld tussen grote groepen bejaarden. Op een gegeven moment dwars door een weiland gewandeld richting de rivier. Hier begint meteen de klim richting de Wildenkogel. Dit is een pittige klim meteen vrij steil zigzaggend tussen de bomen door.

Na ongeveer 2,5 kilometer moesten we langs een steile sneeuwschots omhoog. Deze moesten we eigenlijk ook oversteken omdat het pad was bedolven onder de sneeuw en puin.  Ook was het vrij onduidelijk waar we naartoe moesten. Dit vonden we iets te spannend en we zijn toen omgekeerd en weer dezelfde weg naar beneden geklauterd. Jammer, maar toch erg leuk om eens in een ander dal te zijn geweest.

Mountainkarten

We hebben besloten om vanmiddag dan eindelijk te gaan mountain karten. Met de Smaragdbahn omhoog naar de top. Ondertussen genietend van het mooie zonnige weer. Voor €12,50,- kan je in een moutainkart naar beneden over een breed mooi aangelegd pad. Je krijgt een helm op en ze laten even zien hoe je moet remmen en dat is het, hop naar beneden! Dat gaat hard! Je slingert de berg af en je kan zo hard gaan als je zelf wilt. Onderweg even oppassen voor de koeien op de weg maar je bent in zo’n 10 minuten bij het einde, bij het Mittelstation. Echt een aanrader, voor jong en oud!

Vanaf het Mittelstation kan je weer in de lift stappen maar we hebben ervoor gekozen om  naar beneden te lopen. Dit is ongeveer 5 kilometer afdalen. Aan het einde hadden we wel goed verzuurde beentjes.

5 juli – Pihapper

12,8 km – 1399 hoogtemeters (hoogste punt: 2513 meter)

De Pihapper was een letterlijk hoogtepunt. We begonnen bij Berghof Alm. Rit met de auto ernaartoe was vol haarspeldbochten en duurde ongeveer een half uur. Eenmaal aangekomen waren de eerste kilometers vrij steil.  Vanaf de Polsneralm is het eerst nog 2 kilometer prima te doen maar daarna wordt het echt wat uitdagender. Je hebt flink wat tredzekerheid nodig over de rotsige paden. Je klautert soms wat af en als je een smalle kam over gaat moet je echt even je hoofd erbij houden. In de verte zagen we de Gipfelkreuz en we konden niet bedenken hoe we daar naar toe moesten klauteren. Er kwam zelfs een ladder aan te pas en gelukkig waren er wat stalen kabels waar je je aan vast kon houden (Via Ferrata).  Toch sneller dan we hadden verwacht stonden we op de top. De top geeft een prachtig uitzicht en is echt de moeite waard!!

wandelen door het bospad
uitzicht Smaragdbahn

6 juli – Op doorreis naar Italië

Op 6 juli gingen we richting Italië. We hebben geweldig genoten van je prachtige huis Jacqueline! Het huis was heerlijk en we konden na een lange dag geweldig bijkomen en heerlijk herstellen voor een nieuwe dag.

We hebben echte een geweldige tijd gehad en hopen weer gauw een keer langs te komen!